Prodej nemovitosti bez realitky
Svou nemovitost si můžete prodávat bez realitky sami a ušetřit tak na provizi. Inzerovat sám je na celém procesu to nejmenší
Prodej bez realitky a jak na to
Jak prodat skutečně dobře a bez průtahů: Pokud budete správně postupovat
Celý proces prodeje si můžete obstarat sami, třeba s pomocí Postupu při prodeji nemovitosti.
V první řadě ušetříte nemalou provizi realitce. V současné době se prodá jen menší procento nabízených nemovitostí, těch, které budou nabízeny a prodávany nejlépe. Je mnohem víc potřeba v procesu prodeje dělat vše správně, dělat vše maximálně dobře.
Kompletní postup při prodeji nemovitosti bez realitky
krok po kroku
Jakprodat.cz - ukázky referenčních prodaných nemovitostí díky Expertnímu prodeji
při aktuální situaci, kdy jsou otazníky s cenou a prodejností
3 věci, kterým se vyhnout při prodeji nemovitosti
Časté nepříznivé situace při prodeji nemovitosti:
Špatně nasazená nabídková cena
Proč nezkusit cenu pořádně nadsadit, pro jistotu! Jenže nejlepší zájemci přicházejí hned zpočátku. Vždy existuje určitá cenová hladina, po které se zájem láme a opadá. Zejména ostré je to u bytů.
Když se cena po čase přiblíží tržní, už je nemovitost “profláknutá“, okoukaná. Nakonec se nemovitost prodá hůře, než by mohla. Podobný problém je nízká nabídková cena, aukce jsou vhodné jen někdy a musí se umět. Jinak nadělají víc škody než užitku.
Nabízení nemovitosti více realitkami souběžně
\"Čím více, tím lépe\". Neplatí to ale u počtu zprostředkovatelů, kteří samozřejmě nabízí vaši nemovitost stejnými kanály paralelně a zájemci to vidí. Obraz nemovitosti v očích zájemce je tím poškozován víc, než si dokážete představit.
Stejně špatné pro prodej je i to, že se v takovém souběhu ani jeden zprostředkovatel pořádně věci nevěnuje, nevezme to za své. Má totiž jen malou šanci, že dosáhne úspěchu, tak do prodeje investuje jen minimum.
Snižování ceny po malých, opakovaných částkách
Při opatrnickém snižování po malých „schůdcích“, které s nikým nehnou, se neozve nikdo ani na nakonec přiměřenou cenu. Důvody jsou psychologické. Posoudit, jestli nabídka je dobrá, je komplikované, neznámých je příliš, situace je s otazníky, mlhavá.
Lidé v nejistotě dají na ostatní, sledují to pozorně, a ostatní to za dlouhou dobu nekoupili! Pokud zlevnit, tak s rozmyslem, po určité době, a ne jen o pár procent.
Další nástrahy a úskalí prodej bez realitky
a na co si dát pozor
Chyby při prohlídkách
Byl jsem svědkem mnoha takových situací, z pohledu z "venku" a s odstupem to vypadá až nepochopitelně. Zase tedy psychologická stránka prodeje a emoce!
Vyjednávání a smlouvy
Čistě „právnický“ přístup není tou nejlepší možností zejména u rezervace. U samotné kupní smlouvy pak pozor na zajištění úhrady a výplaty kupní ceny, pokuty, záruky, odpovědnosti, vady. Zejména pokud má protistrana právníka, neměli byste na to být rozhodně sami!
Termíny a finanční toky
Financování mají často kryté prodejem vlastního bydlení, takže vznikají velká zpoždění, hrozí „kulový blesk“. Pamatujte proto na reálnost termínů vyklizení bytu, domu a na situace, kdy dojde k porušení sjednaných lhůt.
Mezi námi blízkými?
Prodávající má pocit, že prodal levně, kupující, že koupil draze a vztahy v příbuzenstvu jsou místo posílení často trvale poškozeny. Není lepší nemovitost prodat za lepší cenu někomu mimo příbuzenstvo? Vděku se nedočkáte tak jako tak!
Kupující nevědí, co chtějí
Nepochopitelné, ale děje se to. Vy, vaše nemovitost jim sloužíte jako cvičný materiál, aby si ujasnili, co vlastně chtějí a co ne. Platíte za to přinejmenším časem a námahou vy. Kupující, který má jasno, co chce i jak to bude platit je cenný a musíte s ním jako s pokladem zacházet!
Nové technologie nároky a rozdíly zvyšují
Technologické vymoženosti vždycky pomáhají více těm lépe a kvalitněji prezentovaným nemovitostem na úkor těch ostatních. Ty se buď nedaří prodat, anebo pod cenou. Technologie prostě neustále víc rozevírají nůžky a prohlubují rozdíly mezi těmi na špici a těmi ostatními.
Plusy a mínusy svépomocného prodeje nemovitosti
Plusy
Plusy svépomocného prodeje:
- úspora nákladů, ušetříte provizi
- osobní kontrola nad transakcí
- uspokojení z vlastního úspěchu
Přínos prodej bez realitky znamená v první řadě úsporu nákladů. Ušetříte nemalou provizi pro makléře a realitní kancelář.
Výše odměny realitní kanceláře se často vzhledem k odvedené práci, resp. kvalifikaci zdá neúměrně vysoká. Úspora provize je pro prodávajícího obvykle hlavní motivací k prodeji bez realitky. Často je taky jistým utrpením kontakt s makléřem, který není dostatečně kompetentní, nebo dostatečně poctivý.
Pro svépomocný prodej nemovitosti bez realitky svědčí tyto okolnosti:
- neznáte kompetentního, úspěšného a solidního zprostředkovatele
- máte obchodního ducha, rád jednáte s lidmi a dokážete zapojit další profese, máte odvahu a chuť řešit nové situace. Nebojíte se rizika, chcete odpovídat za celek
- nedokážete nebo nechcete nikomu jinému důvěřovat v tom, že to myslí a udělá dobře
Mínusy
Mínusy svépomocného prodeje:
- horší přístup k informacím o trhu včetně skutečných cen, slabší nabízení
- nutnost dělat a řešit vše sám, kde mnohé je věc hlavně praktických dovedností, zkušeností, ne jen informací
- vyšší celkové nároky na majitele, stres, odpovídá za vše
Majiteli vždy hrozí, že svoji nemovitost neprodá za nejlepší cenu. Na stávajícím turbulentním trhu možná více než kdy jindy; rozptyl cen se zvětšil, navíc se aktuálně prodá jen menší část nabídek.
Obchodní dovednosti. Být dobrý obchodník znamená mít v oboru praxi. Prodej nemovitosti je obchodem, kde jsou zvlášť silné emoce a vyžaduje také znalost psychologie prodeje.
Vyjednávání a uzavírání. Pro sjednání smlouvy je nutné dobře a včas rozeznat, co je v dané situaci a daný moment pro smlouvu, co může být do budoucna rizikem, a v čem lze ustoupit. Je to velmi situační, podle okolností.
Plná tíha rizik. Psychická, psychologická zátěž, kdy majitel nese sám břemeno odpovědnosti, že se nic nepokazí a na nic při realitním převodu nezapomene, že neudělá vážnou chybu. Při prodeji se dá zejména dost ztratit a ztráty bolí.